Σχολικό συμβούλιο και μέτρα για αναπλήρωση ωρών

Την Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου 2019 συνεδρίασε το σχολικό συμβούλιο του 2ου ΓΕΛ Θέρμης ? Γιώργος Ιωάννου κατόπιν πρόσκλησης (αρ. Πρωτ. 26/1-2-2019) της Διευθύντριας του σχολείου, δρ Χριστίνας Κούρφαλη προς το σύλλογο των διδασκόντων, τα ?έλη του διοικητικού συμβουλίου του συλλόγου γονέων, τον εκπρόσωπο της τοπικής αυτοδιοίκησης στη σχολική επιτροπή και 3 εκπροσώπους των μαθητών,   με θέματα: 1. Την αναπλήρωση διδακτικών ωρών λόγω καταλήψεων (29 Νοεμβρίου 2018 καθώς και 28 και 29 Ιανουαρίου 2019), όπως ορίζει η ΥΑ 10645/ΓΔ4/2018 ? ΦΕΚ 120/Β/23-1-2018, Άρθρο 1 ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’, παρ. 8, και 2. Η λήψη μέτρων εκ μέρους του σχολικού συμβουλίου για την πρόληψη μελλοντικών καταλήψεων.

Εν περιλήψει, αποφασίστηκαν τα εξής:

Σχετικά με το πρώτο θέμα:

Περικοπή της προγραμματισμένης ημερήσιας εκδρομής, ενός περιπάτου και  αξιοποίηση της ημέρας εορτασμού της 25ης Μαρτίου

Για το δεύτερο θέμα το σχολικό συμβούλιο αποφάσισε να σταλεί σε όλους τους γονείς το παρακάτω κείμενο:

?Αγαπητοί γονείς, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες του σχολείου μας είναι σχεδόν στην ολότητά τους ανήλικοι, και επομένως την νομική ευθύνη των πράξεών τους αναλαμβάνετε εσείς οι γονείς, θεωρούμε σωστό να σας ενημερώσουμε ότι στο τρέχον σχολικό έτος έγινε μέχρι πρότινος από μαθητές κατάληψη του σχολείου επί 3 εργάσιμες ημέρες: στις 29 Νοεμβρίου 2018 καθώς και στις 28 και 29 Ιανουαρίου 2019. Και τις 3 ημέρες ο λόγος της κατάληψης ήταν κοινός: η εναντίωση προς τη ?Συμφωνία των Πρεσπών?.

Στις 29 Νοεμβρίου η κατάληψη έγινε κατόπιν διοργάνωσης του 15μελούς, ενώ τις άλλες δύο μέρες η κατάληψη ξεκίνησε από μια μικρή μειοψηφία μαθητών, οι οποίοι εκ των υστέρων ζήτησαν και πήραν την έγκριση της πλειοψηφίας των μαθητών, οι οποίοι προσέρχονταν στο σχολείο με τα λεωφορεία και καλούνταν να μείνουν έξω με καιρικές συνθήκες δύσκολες, για να υπερψηφίσουν ή να καταψηφίσουν την απόφαση των μαθητών αυτών.

Θα θέλαμε να γνωρίζετε ότι οι μαθητές σε καμιά περίπτωση δεν έχουν κανένα νόμιμο δικαίωμα να καταλαμβάνουν τα σχολικά κτίρια, όπως και κανείς άλλος των πολιτών, και να παρεμποδίζουν τη λειτουργία της δημόσιας εκπαίδευσης.

Η αποχή, εντούτοις, από τα μαθήματα είναι μια δυνατότητα που δεν παραβιάζει τον νόμο. Οποιοσδήποτε μαθητής έχει το δικαίωμα να μην προσέλθει στο μάθημα, επωμιζόμενος τις απουσίες. Ωστόσο, το μέτρο αυτό υποστήριξης των απόψεών τους δεν το προτιμούν οι περισσότεροι μαθητές, γιατί δεν θέλουν να παίρνουν απουσίες, τις οποίες κρατούν για προσωπικούς λόγους, τους οποίους, όπως φαίνεται, θεωρούν πιο σημαντικούς από τους πολιτικούς ή κοινωνικούς που υπερασπίζονται με τις καταλήψεις.

Επίσης, οι μαθητές του λυκείου έχουν δικαίωμα να κάνουν τρίωρες γενικές συνελεύσεις (μία ανά τετράμηνο, χωρίς την παρουσία καθηγητών), κατά τις οποίες και μπορούν να εκδίδουν ψηφίσματα και να τα κοινοποιούν σε επίσημους φορείς. Πρόκειται για ένα δημοκρατικό μέσον που εξασφαλίζει την ευκαιρία στους μαθητές να εκθέσουν και να ανταλλάξουν απόψεις, να θίξουν προβλήματα που τους αφορούν και να καταθέσουν προτάσεις. Το δικαίωμα αυτό δεν ζητήθηκε μέχρι τώρα από τους μαθητές μας για λόγους που αφήνουμε στη δική σας κρίση.

Στις τελευταίες καταλήψεις, που δεν είχαν την άμεση υποστήριξη του 15μελούς μαθητικού συμβουλίου, παρατηρήθηκαν πολλά φαινόμενα εντάσεων μεταξύ των μαθητών που μας ανησύχησαν ιδιαιτέρως. Οι εντάσεις αυτές διαπιστώσαμε ότι εν μέρει συνεχίστηκαν στο σχολείο μας και μετά τη λήξη της κατάληψης. Επίσης, υπήρξαν μεμονωμένοι μαθητές που συμπεριφέρθηκαν υβριστικά στη Διεύθυνση του σχολείου, και κάποιοι άλλοι κάλεσαν τηλεοπτικά κανάλια για να κοινοποιήσουν την κατάληψη, με κίνδυνο να παραβιαστεί η προστασία των προσωπικών δεδομένων των ανηλίκων μαθητών.

Τα  φαινόμενα αυτά δεν είναι σωστό να δικαιώνονται από την κοινωνία μας, καθώς τα μέσα που χρησιμοποιούμε στις διεκδικήσεις μας συνιστούν τα ίδια ένα μήνυμα, πρωτίστως προς τους νέους. Το σχολείο είναι και πρέπει να παραμείνει μακριά από τις πολιτικές αντιπαραθέσεις, οι οποίες υπονομεύουν την εύρυθμη λειτουργία του και τις παιδαγωγικές και συναδελφικές σχέσεις μέσα στη σχολική κοινότητα. Η νόμιμη διεκδίκηση των δικαιωμάτων, η δημοκρατική ανταλλαγή απόψεων, ο νηφάλιος διάλογος, ο σεβασμός των συμπολιτών, πρέπει να διδάσκονται στα παιδιά μας από τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς έτσι ώστε η χώρα μας να έχει ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον.

Ας αναλογιστούμε όλοι τις ευθύνες μας.

 

«Όταν τα σχολεία συνεργάζονται με τις οικογένειες, τα παιδιά επιτυγχάνουν όχι μόνο στο σχολείο, αλλά και σε ολόκληρη τη ζωή τους» (Henderson & Berla)