ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ 2011-2012

Κατά το σχολικό έτος 2011 ? 2012 λειτουργούν στο σχολείο μας, το 2ο Γενικό Λύκειο Θέρμης, και στα πλαίσια του Νέου Σχολείου τέσσερα τμήματα ερευνητικών εργασιών ή project. Τα τμήματα αυτά συστήθηκαν και λειτούργησαν σύμφωνα με την εγκύκλιο του ΥΠΔΒΜΘ στις αρχές του Οκτωβρίου και σύμφωνα με τις προτιμήσεις των μαθητών/τριών. Όπου ήταν απαραίτητο έγινε κλήρωση κι έτσι δημιουργήθηκαν τέσσερα τμήματα τα δύο 20 και τα άλλα δύο 21 ατόμων. Υπεύθυνη για το μάθημα των project είναι η κ. Κοφίνη Ελένη, ΠΕ02, φιλόλογος.

Τα θέματα που προτάθηκαν και με βάση τα οποία οργανώθηκαν τα τμήματα είναι τα εξής:

  1. «Έφηβοι και διαφήμιση» με συντονίστρια την κ. Κοφίνη Ελένη, ΠΕ02
  2. «Οι έφηβοι και το κάπνισμα» με συντονίστρια την κ. Παπαδογιάννη Μαρία, ΠΕ11
  3.   «Παραγωγή και ευημερία, ανεργία και φτώχεια» με συντονίστρια την κ. Δοδοντσή Βασιλική, ΠΕ10
  4.   «Μαθηματικά και Τέχνες» με συντονίστρια την κ. Τσανακτσίδου Ζαφειρία, ΠΕ03

Οι συναντήσεις των τμημάτων πραγματοποιούνταν τις τρεις τελευταίες ώρες κάθε Δευτέρα. Στο τρίωρο αυτό τα τμήματα δούλευαν με ομαδοσυνεργατική διδασκαλία ώστε να προτείνουν, να ερευνήσουν και να οδηγηθούν σταδιακά στο τελικό προϊόν με το πέρας του πρώτου τετραμήνου. Παράλληλα εξασκούνταν και στη συνεργασία, κάτι που τους έλειπε ως εμπειρία στα προηγούμενα μαθητικά τους χρόνια. Παράλληλα με την ερευνητική δουλειά οι ομάδες δένονταν με βιωματικές ασκήσεις ώστε να κατακτήσουν το επίπεδο ομαδικότητας και συνεργασίας που ήταν απαραίτητο για να ολοκληρωθεί η δουλειά που είχαν προγραμματίσει και να δημιουργήσουν καλύτερες σχέσεις μεταξύ τους. Στον τομέα αυτό βοήθησε η συνεργασία με το κέντρο πρόληψης ΕΛΠΙΔΑ, το οποίο στήριξε τους εκπαιδευτικούς-συντονιστές στον τομέα της δυναμικής της ομάδας με παραδείγματα ασκήσεων σε εβδομαδιαίες συναντήσεις που πραγματοποιούνταν κάθε Δευτέρα επίσης. Συντονιστές σ? αυτές τις συναντήσεις είναι ψυχολόγοι που ασχολούνται με τις ομάδες.

Το μάθημα των ερευνητικών εργασιών είναι σίγουρα πολύ ενδιαφέρον, απαραίτητη όμως προϋπόθεση είναι τα παιδιά να έχουν εξασκηθεί στον τρόπο αυτό δουλειάς, κάτι που δεν συμβαίνει. Το σχολείο ως τώρα στην Ελλάδα προωθούσε την ατομικότητα, με αποτέλεσμα όλες οι μαθησιακές διαδικασίες να γίνονται σε ατομικό επίπεδο. Οι μαθητές/τριες είναι σε μια αίθουσα πολλοί μαζί, αλλά ο καθένας δουλεύει μόνος του. Αυτό έρχεται σε σύγκρουση με τις αρχές και τον τρόπο λειτουργίας της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας, κατά την οποία πρέπει να κάνουν τις ασκήσεις και τις εργασίες τους παρέα με άλλους. Η παρέα γι? αυτούς ήταν μόνο οι βόλτες και οι διασκέδαση. Τώρα πια, που πρέπει να είναι και τμήμα της δουλειάς, ήρθαν σε δύσκολη θέση. Αυτό, βέβαια, φαντάζομαι ότι θα ξεπεραστεί και θα εξοικειωθούν με το νέο σύστημα και τις απαιτήσεις του Νέου Σχολείου. Οι εργασίες που πραγματοποιήθηκαν ήταν έρευνα στο διαδίκτυο,έρευνα σε άρθρα, βιβλιογραφική έρευνα, επεξεργασία διαφημίσεων της τηλεόρασης με πρωταγωνιστές εφήβους, δημιουργία κολάζ με επιλογή διαφημίσεων από περιοδικά, σύνταξη και επεξεργασία ερωτηματολογίων, ασκήσεις προσομοίωσης και χειροτεχνήματα. Με τον τρόπο αυτό οι μαθητές εξασκούνταν στην ερευνητική δουλειά, αλλά και στην ομαδικότητα, καθώς οτιδήποτε πραγματοποιούσαν το έκαναν σε επίπεδο ομάδας.

Με το τέλος του τετραμήνου προβλέπεται οι μαθητές να παρουσιάσουν τις εργασίες τους αρχικά στο σύνολο των μαθητών της τάξης τους, ίσως και σε όλους τους μαθητές του σχολείου. Το αποτέλεσμα των εργασιών τους δεν είναι βέβαια εντυπωσιακό, καθώς τους λείπει, όπως είπαμε, η εμπειρία της ομαδικής δουλειάς. Σημασία όμως έχει η προσπάθεια, η διαδικασία της συνεργασίας και όχι μόνο το αποτέλεσμα.

Για το δεύτερο τετράμηνο ξεκίνησε ο καινούριος κύκλος των ερευνητικών εργασιών. Δημιουργήθηκαν τέσσερα τμήματα με τα παρακάτω θέματα:

  1.    «Έφηβοι και βία» με συντονίστρια την κ. Κοφίνη Ελένη, ΠΕ02
  2.   «Έφηβοι και αλκοόλ» με συντονίστρια την κ. Παπαδογιάννη Μαρία, ΠΕ11
  3.   «Φωτογραφία και μαθηματικά» με συντονίστρια την κ. Τσανακτσίδου Ζαφειρία, ΠΕ03
  4.   «Εμείς και το Σύμπαν» με συντονίστρια την κ. Δοδοντσή Βασιλική, ΠΕ10