Ο εποπτικός αυτός πίνακας μας επιτρέπει να προσανατολιστούμε σωστά για την αναγνώριση ενός συντακτικού όρου. Απαντώντας σε κατάλληλα ερωτήματα που θέτουμε στον εαυτό μας και αποκλείοντας σταδιακά κάποιες επιλογές, προσεγγίζουμε με ασφάλεια στην αναγνώριση κάθε συντακτικού όρου μιας πρότασης.
Κατεβάστε τον πίνακα: Γενικό Πλάνο των Συντακτικών Όρων
Πρώτα αναγνωρίζουμε τους κύριους όρους, ξεκινώντας φυσικά από το ρήμα, που έχει γραμματικά χαρακτηριστικά που μας επιτρέπουν τη σχετικά πολύ εύκολη αναγνώρισή του.
Αφού εξαντλήσουμε τους κύριους όρους, στρεφόμαστε στους προσδιορισμούς. Για να προχωρήσουμε στη μετάφραση αρκεί η επισήμανση του προσδιοριζόμενου όρου και δεν είναι απαραίτητη η πλήρης αναγνώριση των προσδιορισμών. Το αντίθετο συμβαίνει συνήθως: πρέπει πρώτα να επιχειρήσουμε μετάφραση και μετά να αναγνωρίσουμε το ακριβές είδος του προσδιορισμού.
Για τους προσδιορισμούς τα ερωτήματα που πρέπει να τεθούν είναι κατά σειρά τα εξής:
Ονοματικός ή Επιρρηματικός;
Αν ονοματικός, είναι ομοιόπτωτος ή ετερόπτωτος αυτού που προσδιορίζει;
Αν είναι ομοιόπτωτος, είναι ουσιαστικό ή επίθετο/αντωνυμία;
Αν ουσιαστικό, είναι παράθεση ή επεξήγηση;
Αν επίθετο/αντωνυμία, είναι επιθετικός ή κατηγορηματικός;
Αν είναι ετερόπτωτος (φυσικά σε πλάγια πτώση), σε ποια πτώση βρίσκεται; τι δηλώνει;
Αν επιρρηματικός, είναι μία λέξη άκλιτη (δηλ. επίρρημα, άρα καθαρά επιρρηματικός, τότε τι δηλώνει;) ή μία κλιτή (άρα πλάγια πτώση, σε ποια πτώση βρίσκεται; τι δηλώνει;) ή συνεκφορά πρόθεσης και κλιτής λέξης (άρα εμπρόθετος, τότε τι δηλώνει;);
Πίνακας των συντακτικών όρων των προτάσεων της Αρχαίας Ελληνικής
posted in: Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ, ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ, ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ, ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ, ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ, Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ, Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ, Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ, ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ, ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ ΤΟΥ 2ου ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΡΜΗΣ |
0